Nyföretagarstipendiet

Umeå Fabriks- och Hantverksförenings
Nyföretagarstipendie år 2006.

Varje år delar Umeå Fabriks- & Hantverksförening ut ett Nyföretagarstipendium på 10.000 kr. Stipendiet delas ut till den företagare eller annan person som genom sin utbildning och verksamhet har fört hantverkstraditionen vidare.

2006 års Nyföretagarstipendium gick till Lena Jonsson - Kroknålen Tapetserarverkstad i Hörnefors med motiveringen:

"Inom sin bransch har årets hantverksstipendiat på ett framgångsrikt sätt med ett gediget handarbete lyckats nå ut på marknaden genom att använda sina redskap professionellt och modernt. Företaget har utvecklat sitt skrå till att omfatta såväl traditionellt som nytt hantverk och på så vis bidragit till hantverkets bevarande".

Lena undervisar även i läder- och båtkapellsömnad, ibland också i att handfläta rotting på möbeltapetserarskolan i Kramfors.

Tidigare pristagare
2005 Furiae - Linda Bergkvist
2004 Radio Umeå - Robert Jacobsson
2003 Glödheta Anna-Carin Öhgren & Ulf Sankala

www.hanverksforeningen.se
 Startsida
 Föreningsinfo
 Entreprenörssidan
 Månadsbladet
 Polinärmöte
 Kortbytardagen
 Nyföretagsstipendie
 Vardagsrummet
 Medlemsregister
Site Map
  Det finns inga aktiviteter att visa.