ÅRETS HANTVERKSSTIPENDIAT 2017

Utdelare: Umeå Fabriks- och hantverksförening

Umeå Fabriks- och hantverksförening som är Umeås äldsta företagarförening vill främja samarbete mellan företagare, påverka myndigheter i näringslivsfrågor och verka för Umeås utveckling. Priset ”Årets hantverksstipendiat” tilldelas en hantverkare i vid mening som drivit egen verksamhet under minst tre år och som utmärkt sig genom sin yrkesskicklighet eller sin innovationsförmåga.

DE NOMINERADE ÄR:

Leif Jakobsson, Sweden Guitarworks AB/Jakobsson Guitarworks AB

Med hantverk i särklass och design har Leif Jakobssons kunnande och design utvecklat en toppmodern stränginstrumentverkstad. Sweden Guitarworks tillverkar och reparerar både akustiska och elförstärkta instrument. I högteknologiska lokaler på Teg tillverkas även prototyper för andra gitarrtillverkare samt instrument under det egna namnet Jakobsson.

Mathias Andersson, Glasmästeriet i Umeå AB

Med glasmästaryrket i släkten sedan 1930-talet var det inte självklart, Mathias utbildade sig till civilingenjör i kemi, men hans barndom på glasmästeriet gick inte att fly från, Mathias startade Glasmästeriet i Umeå år 2004. Kemiutbildningen blev en svårslagen kunskapsplattform för sitt kommande yrke som hantverkare inom glas. Idag driver Mathias ett framgångsrikt komplett glasmästeri och har ett unikt gesällbrev inom sitt hantverk.

Gunnar Asplund, Kvarkenfisk AB,

Kvarken, hela Östersjön och tidvis på Nordsjön har varit en stor del av Gunnar Asplunds liv som fiskare. Gunnar har tagit fisket och förädlingen till nya höjder med sin restaurang Kvarkenfisk, som öppnades år 2011, en restaurang som fyra år i rad fått utmärkelse av White Guide till en av Sveriges bästa restaurangupplevelser. Allt sedan dess har en ständig utveckling pågått till en komplett restaurang, konferens, egen båthamn, ställplatser samt en fantastisk utflyktsupplevelse i vår skärgård.

Vem som vinner vårt pris får du höra den 9 November på UmeåGalan!