Foto: Per Landfors

Umeå Fabriks o Hantverksförening önskar sin medlem ett stort GRATTIS !

I år firar bilfirman Umeå Van Service 30 år.
– För oss har det varit självklart att fortsätta – vi drivs av vårt intresse, säger Ingemar Micaelsson, vd och grundare av företaget, som drivs tillsammans med frun Catrin.

Umeå Van Service har gått från ett litet garageföretag till stordrift med 39 anställda.

– Jag är fruktansvärt stolt över det vi har åstadkommit. Vi har vuxit så mycket, är en framgångsrik organisation och har blivit en stor arbetsgivare i Umeå i vår nisch, säger Ingemar Micaelsson.

Umeå Van Service har gjort resan från litet verkstadsföretag, grundat i paret Micalessons intresse för motorer och bilar, till att i dag vara en komplett bilanläggning med försäljning, verkstad, skadeverkstad, glasmästeri och reservdelar.

– Nu är det hela baletten. Det kan verka komplext, men det är så kunderna vill ha det. De kräver full servicegrad, säger Ingemar Micaelsson.

Han fortsätter:

– Jag har sprungit längst fram i teamet och jagat i dessa 30 år, så även om mycket har förändrat runt omkring är min roll sig ganska lik. Men för min frus del, som jobbar med administrationen, är skillnaden större. Då vi började 1987 fanns inte internet och knappt mobiltelefoner. Då var vi jätteglada för Tipp-Ex till skrivmaskinen, skrattar Micaelsson.

Paret menar att företagandet har blivit mer och mer intensivt under de gångna 30 åren.

– På den tiden gällde det att man hade papper i faxen, annars hände ingenting. I dag bombarderas man via nätet, facebook, mobilen … Företagandet blir betydligt mer genomlyst i dag och det är svårt att skärma av sig helt. Det är svårt att hitta en plats där du kan tanka energi. Det är nog den tuffaste biten, säger Ingemar Micaelsson.

Vad är största skillnaden i bilbranschen under de här åren?

– Ja, vad ska man säga? Antalet miljöbilar har ökat drastiskt, framför allt det senaste året. Vi var väldigt tidigt ute med det – vi började sälja de första redan för tio år sedan. Men då var vi nästan för tidiga – av första hybridmodellen vi tog in sålde vi bara femton exemplar. Och samtidigt ser vi fortfarande i dag att det är dieselbilar som säljer bäst i Norrland.

Ingemar Micaelsson tillägger:

– Och samtidigt som det pratas mycket om downsizing så säljs det fler stora bilar än någonsin. Jag har alltid varit bra på att läsa av marknaden och se vart den är på väg, men i dag – i dag är jag tyst. Det är en väldigt komplex marknad just nu.

När ni började, trodde ni att ni skulle hålla på i 30 år?

– Ja, siktet har nog varit inställt på det. Sedan har det svårt att veta vilken storlek och volym det skulle landa i. Intresset fanns hos både mig och Catrin – och då är det självklart att fortsätta. Tiden går fort när man har roligt.

Du är 55 år och Catrin 54, vad händer med företaget när ni vill kliva av?

– Ja, det är en fråga som många funderar över. Och det måste ju bli ett generationsskifte på ett eller annat vis, man lever ju inte hur länge som helst. Men vår utgångspunkt är att det ska gå vidare inom familjen.

Sedan några år tillbaka jobbar även dottern Elin Micaelsson inom Umeå Van Service.

– Hon och hennes syskon är i princip uppfödda på företaget. De har vaggats till sömns många gånger i en van på Västerslätt utanför våra lokaler. De har länge sagt att de aldrig skulle vilja jobba inom företaget, men av en slump hamnade Elin här en sommar och sedan dess har hon fortsatt, säger Ingemar Micaelsson.

Han fortsätter:

– Det tyckte vi var viktigt, inte minst inför den övriga personalen, att Elin inte skulle få glida in på en räkmacka. Så hon har fått jobba på som alla andra – och hon är jätteduktig.

Har ni gjort någon felsatsning någon gång?

– Nej, inte medvetet. Fast det gör väl ingen (skratt). Sen kan det ju visa sig efter ett tag att saker och ting inte blev som man tänkt – det kan vara marknaden och större krafter som styr och förändrar ens beslut.

Ingemar Micaelsson fortsätter:

– En sak som vi inte insåg hur mycket jobb det skulle innebära var 2003 när vi bestämde oss för att bygga en ny bilhall på Västerslätt – där vi är i dag. Den tidigare hallen vi hade, som låg där LE Maskin är nu, var närmare 800 kvadrat och den hade jag och min pappa bygg i princip själva. Men nu skulle det bli en 3000 kvadratmeter stor hall. Hade jag vetat då hur mycket jobb det skulle bli … då vet jag inte om det hade blivit av. Men det var helt rätt beslut att bygga,

Vad har varit roligast de här åren?

– Att se allting växa utifrån start – det som jag och Catrin byggde upp. Vi är kända i branschen över hela Sverige – vi står för kunnande och mycket trust. Det norrländska, det kan man lita på.

Utmaningar då?

– För oss är det nog full gas eller ingenting. Man gnatar på tills det funkar. Men det är svårare i dag när vi är ett större företag. Att få ens visioner och tankar att genomsyra allt och alla medarbetare. Men jag har haft tur, jag har och har haft en mängd kloka människor och trogen personal runt omkring mig som kunnat ge kloka och bra råd. Vi var till exempel snabba med att plocka in externa medlemmar i styrelsen. Många brottas med det, men för oss har det aldrig varit jobbigt. Sedan är det en annan pilsner hur man gör med besluten – men det är viktigt att lyssna.

Vad tänker du kring avtrappning i jobbet? När kommer den?

– Livet är ett arbete (skratt)! Det är nog fan så. På nåt sätt vill man jobba och engagera sig i någonting. Och det behöver inte vara på en och en halv heltidstjänst – det kan räcka med halvtid. Kommer jag ned på det någon gång så är det nästan som semester!

Publicerat 2017-11-18  i VK.se Affärsliv24. Elin Olsson.