Hantverksstipendiet 2008

Violinmakare Niclas Berglund

Varje år delar Umeå Fabriks- & Hantverksförening ut ett Hantverksstipendium på 10.000 kr.

Stipendiet delas ut till den företagare eller annan person som genom sin utbildning och verksamhet har fört hantverkstraditionen vidare.

2008 års Hantverksstipendium gick till Violinmakare Niclas Berglund med motiveringen:

”Genom att i sitt arbete använda verktyg och material från gamla tider har vår vinnare förvaltat och fört vidare ett genuint hantverk. Arbetet utförs i material som har sitt ursprung i naturen. Vinnaren har dessutom satt Umeå på kulturkartan genom att ha avnämare inom den internationella operavärlden.”

Niclas Berglunds CV är imponerande; Violinmakarutbildning vid Högskolan Dalarna, praktik i hantverket i Holland och fast anställning i tre år hos Ilkka Vainio i Helsingfors, Finlands mest ansedda ateljé för restauration av stråkinstrument.

Sedan 2003 bedriver Niclas sin egen ateljé här i Umeå där han restaurerar och bygger instrument till kunder över hela Norden.

Förebilderna är de italienska mästarna som sysslat med hantverket sedan 1500-talet. En hantverkare med traditioner!

De nominerade var Violinmakare Niclas Berglund, Ateljé A&K och Junkos Sushi (numera Restaurang Sagami).

Tidigare pristagare
2007 Nils-Erik Olofsson – Nisses Conditori